Wednesday, October 15, 2008

SEJARAH KELAHIRAN SEKULARISMA

Sejarah Kelahiran Sekularisme

Kelahiran ideologi sekular ini sebenarnya tinbul dalam agama Kristian. Ajaran Bible yang dianuti oleh masyarakat Kristian tidak mengandungi secara langsung aspek-aspek perundangan dan pemerintahan negara, lantara itu suatu idea dan falsafah baru diperlukan sebagai tambahan kepada ajaran Bible tersebut. tAmbahan pula, pemerintahan gerja ketika itu tidak membuka langsung ruang pemikiran dan pengkajian terhadap ilmu-ilmu yang tidak disebut secara langsung dalam Bible, menyebabkan pemberontakan rakyat demi untuk mencipta kemajuan berlaku.

Kelahiran aliran sekularisme barat didorong oleh sebab-sebab berikut :

1. Cengkaman Dan Penguasaan Gereja Secara zalim
Masyarakat barat dikuasai oleh golongan gereja (paderi) yang menentang pembangunan, pemodenan serta ilmu-ilmu sains moden. Dikatakan antara tahun 1841-1801, seramai 32, 000 orang dibunuh oleh gerja kerana pandangannya bertentangan dengan pendapat gereja termasuklah Parnily yang menemui bintang beredar pada orbit, Compland yang menemui planet lain selain daripada bumi, Galileo yang mengatakan bumi mengelilingi matahari dan Columbus yang menemui tanah Amerika. Mereka dibunuh dan dihukum secara kejam akibat daripada pengkajian mereka yang bercanggah dengan ajaran ortodoks Bible. Akibatnya berlaku penentangan terhadap gereja dan Reformasi Agama diketuai oleh Martin Luther (1483 - 1546).

2. Perkembangan Sains dan Teknologi Moden
Penemuan-penemuan dan perkembangan sains teknologi menghilangkan keyakinan masyarakat terhadap kepercayaan agama, perkara-perkara ghaib, mistik dan metafizik. Pencapaian kemajuan sains dan teknologi yang kian canggih akhirnya menyebabkan kelunturan iman kepada perkara-perkara ghaib akibat dimomokkan dengan kejayaan sains dan teknologi membuktikan idea materialisme, dan semua perkara mempunyai sebab yang boleh dibuktikan secara empirikal. Akhirnya, keyakinan agama yang tiada asas empirikal dengan sendirinya tertolak.

3. Revolusi Perancis 1789
Berlakunya revolusi ini dengan perampasan harta benda paderi, penentangan sekolah-sekolah-sekolah gerja dan sebagainya sehingga khirnya kekuasaan paderi dijatuhkan apabila Napoleon Bonaparte, seorang anak petani memulakan kempen merampas kuasa daripada tangan paderi. Prinsip mereka dalam pemerintahan negara diungkapkan oleh ungkapan falsafah mereka “berilah urusan pentadbiran negara kepada Kaisar dan berilah urusan Tuhan (agama) kepada Tuhan.”. Dan pada tahum 1905 Perancis telah meluluskan satu rang undang-undang yang memisahkan antara agama dengan pentadbiran dan kerajaan.

4. Perkembangan Aliran Pemikiran Falsafah Secara Bebas
Kebanyakan pemikir dan ahli falsafah ketika itu memandang agama sebagai penghalang kepada kebebasan berfikir mereka dan akhirnya timbullah pelbagai usul agar kebebasan berfikir dibuka untuk mencipta kemajuan. Hasilnya, lahirlah pemikiran sekularisme. Falsafah dan ideologi ini cukup diminati dan disokong kuat oleh beberapa tokoh ahli falsafah terkemuka seperti Loke, Leibniz, Hegal, Marx, Homes dan Rosseau agar agama dipisahkan daripada aspek pemerintahan dan pentadbiran negara.

No comments: