Tuesday, October 14, 2008

Sejarah gerakan zionis

CABARAN GERAKAN ZIONIS

Latar Belakang Sejarah

Ia mula wujud dalam sejarah seawal abad ke 6M lagi, apabila bangsa Yahudi ditawan oleh Bakht An Nasr dan mengusir hampir 50 ribu orang Yahudi daripada tanahair mereka iaitu Yahudza. Setelah itu, para pendita mereka diusir ke Babylon ini mengambil sikap untuk bersatu dan membina fahaman zionisme. Tujuan mereka ketika itu adalah untuk berusaha pulang ke pangkuan tanah air mereka di Bukit Zion (ketika itu dikenali sebagai Bukit Sohyun).[1]

Zionis adalah perkumpulan masayarakat Yahudi yang bergerak atas prinsip politik yang berpegang kepada pemikiran zionisme dan bersumberkan kitab Taurat dan Thalmud. Nama zionis diambil sempena nama sebuah bukit yang terletak di Baitul Maqdis yang dianggap sebagai “bandar suci” orang-orang Yahudi. Matlamat utamanya ialah untuk menjadikan Palestin dan wilayah-wilayah sekitarnya sebagai negara Yahudi dan menguasai memerintah dunia secara keseluruhannya.

Penyelewengan terhadap ajaran sebenar nabi-Nabi yang diutuskan menjadikan kaum Yahudi enggan tunduk dan mereka mengiktirafkan diri mereka sebagai manusia yang mulia disisi Tuhan. Namun apabila kaum Yahudi kehilangan tempat tinggal, timbul kesedaran untuk kembali ke bumi Palestin bagi pembinaan kerajaan sendiri. Gagasan pergerakan Zionis berlaku pada tahun 1884 selepas pembunuhan beramai-ramai orang Yahudi di Rusia pada tahun 1882.

Menurut sejarah, pergerakan zionis hari ini adalah rentetan kepada idea zionis yang dicetuskan oleh pendita mereka semasa diusir ke negara Babylon dahulu yang ketika itu menggariskan beberapa matlamat dasar mereka iaitu :

1. Seruan kembali semula ke Bukit Sohyun (Zion).
2. Membina semula negara Nabi Daud (simbol kekuatan negara Yahudi).
3. Membina semula Haikal Nabi Sulaiman di Bait Al Maqdis.
4. Mengembalikan semula pemerintahan negara Yahudi (Palsetin) ke tangan ahli agama Yahudi.

Gerakan ini kemudiannya diteruskan oleh gerakan Al Makabiyaini, kemudiannya Barkhukhia, kemudian Mozis Al Kaiiti. Pada abad yang ke 16M, gerakan David Rabin meneruskan idea zionisme diikuti oleh gerakan Mansyah, gerakan Shabtai Levi yanga merupakan gerakan zionis yang paling ekstrim, kemudiannya gerakan Sanhedrin dan diikuti selepasnya oleh gerakan yang dianggotai oleh golongan korporat Yahudi seperti Montessary dan Russeld.

Kesan daripada pembunuhan beramai-ramai di Rusia, lewat abad ke 19M menyaksikan pertumbuhan gerakan zionis secara rahsia di sana sehinggalah kepada tertubuhnya gerakan zionis yang ada pada hari ini di awal abad ke 20, oleh cetusan semula seorang wartawan Itali bernama Theodore Hertzl.[2]

Rentetan daripada konvensyen yang pertama di bawah pimpinan Theodore Hertzl pada 29 Ogos 1897M, yang dihadiri oleh 50 organisasi zionis daripada seluruh dunia mengusulkan agar dibentuk pertubuhan dengan dasar-dasar yang cukup jelas…akhirnya pada tahun 1906M, lahirlah satu deklarasi yang diberi nama Protokol Yahudi 1906. Antara dasarnya menggariskan beberapa agenda mereka, di samping dengan rasminya mengisytiharkan Palestin sebagai tapak negara yahudi. Sebagai kesimpulannya, kandungan agendanya ialah :

1. Yahudi sebagai bangsa dan agama pilihan Tuhan di dunia. (Protokol 5).

2. Menakluki negara-negara dunia menerusi propoganda, fitnah dan peperangan serta pengwujudan puak-puak pelampau dan hedonis di kalangan bukan Yahudi. (Protokol 7, 10, 11).

3. Mengadakan huru hara dunia. (Protokol 1, 9).

4. Menguasai ekonomi dunia dan mewujudkan krisis ekonomi bagi bangsa bukan Yahudi. (Protokol 3, 4).

5. Menghukum agama-agama selain agama Yahudi. (Protokol 14, 17).[3]

Gereakan zionis ini pernah diharamkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu oleh ketetapan 3379 PBB (10 November 1975) atas alasan mengecam gerakan perkauman, tetapi telah dimasuhkan oleh George Bush pada 16 Disember 1991. Dengan ini, gerakan ini secara sah menjalankan aktiviti-aktiviti mereka dengan mendapat perlindungan langsung daripada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

No comments: