Wednesday, September 24, 2008

5 % govt.tax

Setiap kali kita membeli barang terutama di restoran makanan segera taraf gergasi kita akan dihidangkan dengan 5 % govt.tax yang perlu dibayar oleh kitakerana nak menggunakan atau mahu perkhidmatan atau barangan yang dijual disitu.
Tapi tahukah kawan-kawan sekalian tax ini dikenakan apabila sesebuah premis/syarikat mempunyai pendapatan kasar RM100,000.00 sebulan (kalau tak silap saya) jadi kenapa perlu kita bayar padahal diaorang yang kaya.
Sepatutnya yang kaya perlu membayar bukan marhaen. Masa sibuk-sibuk ceta nak kurangkan harga bila minyak naik ada ceta nak hapuskan tax ini. tapi saya tidak setuju kerana yang ingin menikmati makanan atau perkhidmatan ini hanya yang mampu bukan Cik Ali yang duduk kat rumah banjir kat Kg.Isap.
Pada pendapat saya marilah kita jangan menggunakan perkhidmatan yang caj tax kerajaan ini bukan kerana ia dikenakan cukai kerana ia akan balik pada kita juga.Tapi kerana ia dicaj kepada kita yang mahu menggunakan perkhidmatam itu, cukup la masuk jamban kena caj(tapi bersih) .
Ini sekadar pandangan yang mahu dikongsi.

No comments: